sâmbătă, 30 iulie 2011

Suc de rosii / pasta de tomate pentru iarna

Asta primavara am primit "cadou" o sticla de suc de rosii facut in casa. Pana aici nimic deosebit... doar ca l-am folosit la o supa de rosii si a fost cea mai buna supa pe care am mancat-o vreodata! Nici macar supa de vara cu rosii proaspete nu era asa de buna :)
Trebuie sa recunosc ca pentru mine este o reteta de suflet, la fel de draga si de buna ca si doamna care mi-a dat-o! Secretul consta in adaosul de ardei rosu care ii confera un gust mai bun si o culoare mai vie.
Postez reteta putin mai devreme, pentru ca e in toi sezonul rosiilor! Promit sa revin cu poze din timpul prepararii . Va recomand, in masura in care se poate, sa folositi rosii "inima de bou" ( asa sunt numite in zona din care vin eu) sau "prunisoare", cum le zice prin Bucuresti. Acest tip de rosii, mai lunguiete, este plin de pulpa, cu seminte mai putine, iar sucul rezultat imediat dupa stoarcere este mai gros, de aici rezultand si timpul de fierbere mai redus.

Special pentru voi : la finalul retetei gasisi si etichete pentru borcane !



Ingrediente pentru 8 borcane de 800 g:
- 10 kg de rosii
- 3 kg ardei rosu - se poate renunta la ei, dar nu recomand: gustul este mult mai bun la final ( nu conteaza daca e din cel gras, kapia sdau gogosari)
- sare si zahar dupa gust ( eu am pus 3 linguri rase de sare si 2 de zahar)
- optional, cateva frunze de busuioc de adaugat la final in borcane.

Nota : nu folositi sare iodata ci doar din cea pentru muraturi, gronjoasa, care se gaseste din belsug prin piete. Sare iodata nu tine atat de bine conservele si ar fi pacat ca atat munca sa fie irosita doar din cauza unui detaliu minor care putea fi evitat.

Tianand cont de cantitatea mare de ingrediente, sfatul meu e sa faceti doar jumatate daca nu aveti oale mari la indemana. Eu am folosit o oala de 10 litri si inca una de 6 litri pentru fiert.

Haideti sa purcedem la treaba : rosiile se dau prin masina de rosii (se separea astfel semintele, pielita si alte parti mai dure). Ardeii se toaca prin masina normala sau cu ajutorul unui robot de bucatarie si apoi se dau si ele prin masina de rosii. Astfel separam pielita de pulpa. Sucul ardeilor se aduga peste rosii si se pun impreuna la fiert, sa scada. Se amesteca din cand in cand ca sa nu se lipeasca.

Dupa multa truda, am gasit o solutie ingenioasa ca sa imi usurez substantial munca ( datul la manivela cam face febra muscualara :D ) : ardeii i-am pus pentru circa 10 minute in cuptorul incins la maxim. Astfel ei se inmoaie destul de mult, fara insa sa se coloreze coaja in negru.  Apoi, impreuna cu rosiile, i-am facut "pasta"in robotul de bucatarie. Pasta e mult spus, doar i-a tocat maimarunt astfel incat compozitia rezultata sa mearga ca unsa in masina de rosii. Semintele si pielitele s-au separat mult mai usor :))). Acum, daca vi se pare ca e prea mult efort cu coptul ( nu e nevoie sa ii si decojiti) puteti pasa doar rosiile, tot va fi mai simplu. in plus, masina nu va mai stropi cum se intampla in cazul rosiilor puse intregi sau tataie felii.

Cateva mici trucuri :
- nu umpleti oala pana sus, la fiert sucul de mai umfla si poate da pe dinafara
- folositi o oala cu fundul dublu ( mai gros), acest lucru ajuta sa nu se lipeasca
- puteti fierbe sucul si in cuptor, in acest caz va trebui sa amestecati mai rar

Cand sucul a scazut destul de mult, trebuie urmarita mai indeaproape consistenta lui. Acum se va adauga sare si zahar dupa gust si se va avea grija sa nu se ingroase prea mult. Mie personal imi place sa fie putin dulceag, dar gusturile sunt destul de subiective :)
Dupa ce s-a fiert suficient, se pune fierbine in borcane sau sticle si apoi se capseaza bine . Eu folosesc doar recipiente cu capac cu filet, este mult mai simplu asa. Este de preferat sa se umple cat mai mult, ca sa nu ramana mult aer care favorizeaza fermentatia.
Ca sa fie mai aromate, in unele borcane am pus si o crenguta de busuioc.

Sticlele/borcanele fierbinti se intorc cu gura in jos, pe capac si se acopera bine cu paturi si se lasa sa se raceasca incet. O alta varianta ar fi sa se aseze fierbinti in cuptor si sa se dea drumul la foc mic, cu usa intredeschisa pentru circa 10-15 minute. La final se inchide cuptorul ( si focul si usa) si se lasa sa se raceasca incet pana a doua zi.
Optional, pentru o mai buna conservare se poate presara deasupra circa jumatate de pastila de aspirina pisata ( netamponata), chiar inainte de a pune capacul. La mine in camara este foarte cald, de aceea apelez destul de des la acest mic truc.

Pe final am facut un mic calcul : rosiile 1 leu / kg , ardeii 3 lei/kg.
Pretul unui borcan ajunge undeva pe la 2.35 lei, eu zic ca merita efortul. Gustul e oricum net superior ! Iar daca folositi doar rosii, sigur iesiti mai ieftini. Ce pot sa mai adaug ? Sper sa mai scada pretul si la ardei ...


In speranta ca multitudinea de sfaturi si comentarii nu v-au coplesit, va doresc reusita maxima si o camara cat mai plina!


Iata si cadoul meu : etichete pentru borcane !

Etichete borcane - suc de rosii

20 comentarii :

Unknown spunea...

Ce idee minunata sa pui ardei in pasta de tomate! Promit ca transa urmatoare asa sa o fac. :)

Oana spunea...

Intr-adevar Brandusa! E acel mic detaliu care transforma ceva banal in ceva deosebit :)

Anonim spunea...

Buna seara
Rosiile din poza sunt prunisoare, cele numite inima de bou,sunt niste rosii mari...eu am in gradina si ma laud cu bucati cuprinse intre 500-11oo gr...succes maxim va doresc

Oana spunea...

Din pacate nu am pus in poza asa numitele prunisoare, ci unele mai aratoase putintel. E o mare deosebire de denumiri intre diferitele zone ale tarii. Rosiile acelea mari eu le gaseam in gradinea bunicii sub denumirea de rosii "grase".
E bine de stiut ca nu tot ceea ce eu numesc inima de bou este cu adevarat acest soi, multumesc mult ca mi-ati atras atentia asupra acestui aspect.
De mult nu am mai vazut rosii asa de mari, e pacat ca se renunta la cultivarea lor in favoarea soiurilor comerciale. Imi este dor de aceste rosii fabuloase, au un gust minunat! In copilarie le mancam direct de pe vrej si parca nimic nu avea un gust atat de bun... Cu putina sare si cu paine proaspata erau divine

Anonim spunea...

Dacă ardeii piscă ce pot sa fac?ajutati-ma cu un sfat!multumesc anticipat!

Oana spunea...

Nu prea sunt multe de facut, din pacate :(
O sa iasa putintel picanta...

Anonim spunea...

E foarte buna reteta asta.amfacuro si eu.e super buna..vo recomand

Oana spunea...

Multumesc de apreciere!

Anonim spunea...

Cam cat trebuie fiert pana scade, nu am mai facut si nu stiu cat trebuie sa scada; din pacate anul asta rosiile sunt 3 lei si ardeii 4, deci un pret mai mare/borcan, dar consider ca merita fiind mai aproape de natural.

Oana spunea...

Eu il las pana ajunge cam la o treime... dar merge si mai subtire, adica sa scada la jumatate. E important sa fiarba mult ca sa nu fermenteze in sticle. Anul asta am luat rosii la 2 lei si ardei la 2-3 lei. E ciudat ca sunt asa de scumpe la un an agricol asa bun :(

Unknown spunea...

Pot folosi sare iodata in combinatie cu o aspirina pentru conservare? Eu nu stau in Romania si nu gasesc sare neiodata ca cea pentru muraturi.Am gasi un tip de sare mai grunjoasa dar tot cu iod.

Oana spunea...

Madalina, cred ca merge daca pui si aspirina. Poti eventual renunta la sare, eu am facut si fara sare si a tinut peste iarna.

Anonim spunea...

bravo fetelor, am pus si eu dupa aceasta reteta sper sa-mi tina, multumesc pentru reteta, pofta buna tuturor oricum iesim mai ieftin si mai bun mai ales ca majoritatea bulioanelor conservelor cu rosii, au amidon.

Oana spunea...

Ma bucur nespus ca reteta mea este atat de apreciata ! Nu stiam ca se pune amidon la bulionul din comert :(
Eu pus mai ales pentru ca gustul este cu totul altfel, dar mai ales pentru ca stiu exact ce contine!

Anonim spunea...

daca nu am masina se separat simburii la rosi are ceva? daca le dau simplu doar prin masina de tocar?...as vrea sa l fac doar ca...

Anonim spunea...

Incercati sa ,,fierbeti putin rosiile taiate bucati si ardeii taiati bucati si apoi sa-i dati prin masina de rosii . Va usurati munca . Succes!

Anonim spunea...

La ce temperatura punem cuptorul ca sa fierbem sucul de rosii?

Oana spunea...

la 150 grade

Anonim spunea...

Ca idee: coaceti ardeii ori in cuptor, ori pe argaz, asa cum se coc la noi pt mancarici ssau ssalate cu otet. Lasati ardeii sa se odihneasca, decojiti-i, bagatii la blender si dupa aia... GUSTATI REZULTATUL. Dupa aia adaugati-i la sucul de rosii. Aroma e deosebita.

Oana spunea...

in principiu se poate si asa, dar nu mai iese la fel de fina si cremoasa...

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...