miercuri, 7 septembrie 2011

Suc de rosii simplu pentru iarna

Dupa ce am facut doua portii generoase de suc de rosii dupa reteta de aici, nu credeam ca o sa ma mai apuc de asa ceva anul asta. Dar socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ. Plecasem la piata cu gandul sa fac o supa de rosii.  Aveam nevoie de maxim 2 kg de rosii carnoase ci bine coapte. Ajung la tarabe, ochesc niste rosii rumene in obraz si ii cer taranului sa imi cantareasca  25 de kg de rosii. Nu stiu daca am innebunit cu totul dar nu m-am putut abtine : era 0.6 lei kilogramul! Spre disperarea sotului meu care abia se bucura de putintica racoare in casa, m-am apucat sa fierb din nou conserve. De data asta dupa o alta reteta, mult mai simpla. De fapt ... doua variante :
1. simplu
2. simplu de tot


Special pentru voi : la finalul retetei gasisi si etichete pentru borcane !


Ca ingrediente :
- rosii : cat va tine buzunarul sau cat de multe puteti cara din piata/gradina
- sare si zahar dupa gust. Sarea trebuie sa fie din cea pentru muraturi, fara iod.

Optional : patrunjel , busuioc, usturoi, hrean etc. 

Eu am pus in cateva borcane mici fie putin busuioc, fie putin usturoi zdrobit fie putin patrunjel. Cred ca merge si ardei iute, hrean sau orice alt condiment pe care il folositi la sosuri. M-am gandit ca o sa fac paste, pizza sau diverse sosuri cu rosii si atunci aroma o sa fie mai deosebita. Am notat pe fiecare boran adaosul. Nu de alta dar sigur uit pana la iarna ce este in ele!


Sa va povestesc ce inseamna la mine simplu si simplu de tot:
 Varianta 1 : suc de rosii simplu
am dat rosiile prin masina de bulion ( nu toate, ci pana am umplut oalele libere), am fiert sucul rezultat pana s-a ingrosat suficient de mult si apoi am mai adaugat putina sare ( fara iod). De zahar nu a fost nevoie, am avut niste rosii tare dulci!  Am pus in borcane si gata. Mai pe la sfarsit o sa va povestesc si cum fac eu cu borcanele...
Productia a fost intens afectata de oalele de pe aragaz: o parte a ajuns supa de rosii, o alta parte s-a transformat in ardei umpluti cu sos de rosii. Restul a ramas la fiert...

Varianta 2 : suc de rosii simplu de tot: 
Dupa ce am facut febra musculara de la dat la manivela, dupa ce m-am saturat sa sterg stropii de rosii de pe masa si de pe gresie ma uitam la muntele de rosii care ma astepta cuminte in chiuveta. Pe de o parte imi facea cu ochiul, pe de alta ma durea mana sa ma mai apuc si de ele. Noroc cu prietenul meu, robotul de bucatarie!
Le-am pus rand pe rand in roborul de bucatarie si le-am pasat pana a rezultat o crema fina. Nu va imaginati ceva catifelat dar rezultatul este totusi demn de retinut. L-am pus la fiert asa, cu tot cu seminte si pielite care insa nu prea se mai recunosteau in amalgamul final. De fiert a fiert mai repede decat sucul de mai inainte.

Dupa ce a scazut suficient (arata ca o smantana mai groasa), am trecut la partea 2 : "inborcanarea" lor :
- am folosit borcane si sticle foarte curate, cu capace cu filet. Orice capac deteriorat a fost inlocuit cu altele noi.
- am turnat compozitia fierbinte, umpland recipientele la maxim. Cu cat ramane mai putin aer cu atat sunt mai mici sansele sa fermenteze
- imediat dupa ce am sigilat, am intors borcanul cu gura in jos si l-am asezat pe capac
- in masura in care in camara este foarte cald, va recomand sa puneti circa jumatate de aspirina la fiecare borcan. Joaca rol de conservant dar e mult mai sanatoasa decat conservantii clasici din comert.
- dupa ce am umplut toate borcanele am trecut la sterilizarea lor. Le-am asezat frumos in cuptor, fierbinti si am dat drumul la foc la minim ( mic mic mic de tot) pentru 15 minute. Am inchis focul si le-am lasat in cuptor pana a doua zi, sa se raceasca incet. Sterilizarea continua si dupa inchiderea focului iar cuptorul joaca rolul paturilor pe care le foloseau bunicile sa mentina caldura cat mai mult timp.


Comparativ, fiecare varianta are plusuri si minusuri :
      1. Sucul de rosii este mai fin, mai cremos in varianta 1, cand am folosit masina de bulion. Necesita insa mai multa muncasi un timp mai mare de fierbere.
       2. Varianta cu rosii pasate nu este atat de fina, se mai vad inca urme de pielita si de seminte. Partea buna e ca nu sta atat de mult pe foc, e mult mai consistent de la inceput si nu trebuie sa asteptam sa scada atat de mult. 
Borcanele acestea le voi folosi preponderent la zacusca de vinete si la cea de ghebe si ce mai ramane in diverse mancaruri , dar nu la sosuri sau la supe.
      3. Desi am auzit diverse pareri ca sucul de rosii care are si seminte si pielita are gust mai rau , eu nu am simtit vreo diferenta. Gustul e acelasi, doar textura difera. 
     4. Desi imi plac si variantele de mai sus, trebuie insa sa recunosc ca sucul de rosii cu adaos de ardei este mai gustos. Si mai rosu. Pentru retea dati click aici.

In speranta ca nu v-am plictisit, inchei urandu-va "Borcaneala placuta si spor la conserve! "

Nu uitati sa printati si eticheta :
Etichete borcane - suc de rosii
 

21 comentarii :

Miha spunea...

Tare bun va fi la iarna! ;)

Eu n-am camara, asa ca spun pas la conserve si muraturi. :(

Oana spunea...

Asa e Miha, imi plac in mod deosebit conservele de casa. Din pacate nici eu nu am spatiu prea mare de depozitare dar cand am modificat apartamentul am insistat sa pastram camara. Visez la o casa la curte cu o pivnita imensa, plina de rafturi cu bunatati de casa. Vise...

Unknown spunea...

Tare bine arata sucul tau. Si eu fac. Si e ffff bun.Nici mie nu-mi place prea mult ala cu seminte. Dar, merge prin ciorbe. :)

Anonim spunea...

Anonim... Daca doriti,puteti reduce considerabil timpul de fierbere.Dupa ce ati dat rosiile prin separator lasati 2 ore sucul an vasul respectiv,an acest fel pulpa se va ridica deasupra iar apa va ramane pe fundul vasului.Cu ajutorul unui furtun introdus pana la fundul vasului,puteti scoate o parte din apa(apa trebuie sa fie limpede usor galbuie)

Oana spunea...

Brandusa, nici eu nu ma omor dupa cel cu seminte dar l-am facut special pentru zacusca. Asta ca sa scurtez timpul de fierbere.

Oana spunea...

Anonim ...Multumesc mult pentru idee ! Nu m-as fi gandit!

Andreea spunea...

Si sta peste iarna si fara conservant? E buna aspirina pt conservare, nu fermenteaza? Eu tot caut metode de inlocuire a conservantului...

Oana spunea...

Eu inca mai am din cel de anul trecut, s-a pastrat extrem de bine chiar daca nu il pot tine in beci sau camara racoroasa. Aspirina isi face bine treaba daca foplosesti asa ceva. Eu am si borcane fara aspirina, au tinut la fel de bine.

Anonim spunea...

o intrebare va rog - la cuptor se baga borcanele cu capacul in sus sau asa cum le-ati intors ( cu capacul in jos ) ? Stiu ca prin aceasta metoda de intoarcere se sigileaza in interior , ca sa nu intre aerul. Multumesc

Oana spunea...

Le-am sterilizat cu capacul in sus, nu m-am gandit sa le sterilizez si in varianta cu capacul in jos. De fapt mi se pare o idee foarte buna, cred ca o s-o aplic la conservele de anul asta, binenteles cu o tava dedesubt.

Alexandra spunea...

Vara nu folositi rosii proaspete date prin razatoare, atunci nu au seminte, ma refer la ciorba,........eu nu fac diferenta insa consider ca mai practic si bun in acelasi timp este toata rosia fara cotor binenteles.

Anonim spunea...

Eu folosesc o metoda de sterilizare care nu a dat gres pana cum la niciun borcan:
1. Borcanele goale si capacele se introduc in cuptorul incins pentru cateva minute;
2. Se umplu borcanele cu sucul fierbinte si se inchid cu capacele;
3. Se introduc borcanele pline in cuptor pentru cat o fi (15-10 min). In tava in care stau borcanele pun putina apa, pentru a evita ca acestea sa crape.
Le depozitez in camara cu capacul in sus sau in jos. Am incercat in ambele moduri, dar se zice ca in al doilea caz se evita patruderea aerului si fermentarea.
Prin aceasta metoda de sterilizare si depozitare nu mi-a fermentat niciodata un borcan. E adevarat ca am vreo 25 de borcane pe an.

Oana spunea...

Sterilizarea buna este garantia conservelor pentru iarna :)

Anonim spunea...

Se poate realiza reteta cu toate semipreparatele crude adaugate in borcane, borcanele inchise ermetic si date la cuptor 20 minute dupa ce apar primele bule de fierbere in borcan. Iese delicioase, parca atunci facute, cu gust de proaspat.

Anonim spunea...

Cea mai simpla metoda de stors rosiile este prin storcatorul de fructe&legume.Eu i-am improvizat si un uluc,si mi-a fost foarte-foarte-foarte usor.Prima data,am dat rosiile,apoi,am mai dat inca odata pasta rezultata dupa prima stoarcere.Foarte multumita de rezultat si in 10 minute,am stors vreo 8 kg de rosii si fara niciun strop varsat pe jos sau pe pereti.Prin masina de bulion,mi-a luat mai mult de o ora + toata casa numai suc de rosii.Au rezultat 5 borcane de 800 de g si 2 de 300g.

Oana spunea...

Foarte buna metoda ! Multumesc :)

Anonim spunea...

problema ii alta fie ca convine sau nu adevarul de ce nu se prea cumpara tomate pt ca o parte din lume nu mai cumpara rosii sau seminte din anumite cauze ce produc pt sanatatea omului precum elemnte cancerigene care produce disconfort in special acid la stomac in loc sa faceti o statistica pe teren depinde de voi daca vreti sa faceti profit pt ca comandati prin moarte lenta populatia pe o perioda de 5/10 ani sper sa ma insel eu sau poate exagerez.

Anonim spunea...

Deci semintele nu fac sa fermenteze sucul din cit am inteles nu sunt probleme

Oana spunea...

Pana acum nu am avut probleme :)

Unknown spunea...

Foarte interesante experientele si multumesc pentru idei.

Anonim spunea...

Wow... logica=0 ! Dvs. ați scris un nonsens în comentariu! O simplă înșiruire de cuvinte fără sens, logica ori înțeles. Ați recitit măcar o dată înainte de a da "send" ?

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...