marți, 4 octombrie 2011

Zarzavat de ciorba pentru iarna

Vi s-a intamplat vreodata sa fiti in pana de timp, sa nu aveti tot ce va trebuie si totusi sa fie musai sa facet ceva de mancare? Ei bine, mie mi se intampla destul de des, mai ales in perioadele aglomerate. De multe, multe ori, m-a salvat acest zarzavat pentru iarna facut cu atata drag de socrii mei. Totul se reduce la : carne, zarzavat si gata! Eventual si o mana de orez:  daca am bine, daca nu, merge si asa!
M-am obisnuit atat de mult sa am in camara aceste borcane incat nu m-am mirat cand, ascuns intr-un colt de camara am gasit un ultim borcan, stingher, ramas de anul trecut. La fel de proaspat si aromat ca toamna trecuta, borcanul si-a facut din plin datoria si m-a ajutat sa ies basma curata. 
Se face extrem de simplu si daca aveti noroc de un robot de bucatarie care feliaza / rade legumele atunci totul devine ca o joaca de copii.


Special pentru voi : la finalul retetei gasisi si etichete pentru borcane !

Zarzavat de ciorba pentru iarna

Sunteti gata? Luati creionul si o foaie de hartie si notati asa :
- 3 kg gogosari
- 4 kg ardei gras
- 4 kg rosii
- 750 g morcov
- 750 g radacina de patrunjel
- 500 g pastarnac
- o bucata de telina cat pumnul
- 16 aspirine
- sare dupa gust
- plus o legatura mare de patrunjel si una mare de frunze de telina

Radacinoasele se dau pe razatoare iar ardeii se curata de cotoare si samburi si se taie fideluta. Rosiile se taie cubulete sau, mai simplu, se rad sau se feliaza. Cel mai usor e sa folositi un robot de bucatarie care are dispozitiv pentru felierea legumelor ( taiati ardeii in 4 si apoi ii feliati) si razatoare. Treaba merge destul de repede asa, dar binenteles ca se poate folosi orice alta metoda de tocare a legumelor.
Se pun toate intr-un vas mare, se adauga sare dupa gust, astfel incat sa nu fie foarte sarata, ci sa poata fi mancata si ca atare. Se adauga aspirina sfaramata si se amesteca pana la omogenizare. O parte din compozitie se poate pune la borcan fara verdeata, astfel incat sa poata fi folosita la ghivece sau alte preparate fara verdeata. In restul de compozitie se adauga verdeata tocata. Nu se adauga apa sau suc de rosii. In contact cu sarea legumele vor lasa bunatate de suc numai bun sa le conservam in el.
Se pregatesc borcanele si se umplu cu compozitia de mai sus. Se inchid ermetic si apoi se aseaza intr-un vas, pe un strat de ziare sau carpe. Se toarna apa pana aproape de gura borcanelor.

Se pun borcanele pe foc si se lasa pana cand se incing capacele si apa incepe sa fiarba in jurul borcanelor. Acesta e momentul in care se opreste focul. Daca sunt lasate prea mult legumele se vor inmuia. Se scot si se aseaza in paturi sau chiar in cuptorul de aragaz ( fara foc!!! ) ca sa se raceasca cat mai incet.

Asa cum mentionam si la inceput, borcanele astfel preparate sunt ideale pentru ciorbele cu carne sau cartofi si chiar pentru tocanite si givece.
Daca va faceti griji pentru cantitatea "gigant"de aspirina, trebuie sa va spun ca la o oala de ciorba de vreo 6 litri ajunge in medie jumatate de aspirina. Tinad cont ca sunt cu totul si cu totul impotriva conservantilor chimici, cantitatea de aspirina mi se pare chiar rezonabila...

Spor la bucatarit va doresc si o camara cat mai plina!

Zarzavat de ciorba pentru iarna
Cadoul meu : etichete pentru borcane :

Etichete borcane - zarzavat pentru iarna
 

19 comentarii :

Antonina spunea...

Super tare!! eu stau pe tusa la asa ceva, ca am borcanele la mama deja ;) Felicitari! pupici

Oana spunea...

Antonina, felicitarile sunt pentru socrii mei, eu inca nu am ajuns sa pun si zarzavat. Ei fac suficient de mult pentru ambele familii

TeoBucatar spunea...

Fetelor si eu ma laud la fel!Cred ca sunt cea mai lenesa :)
Oana nu tre sa stim decat noi de unde le avem:)

Oana spunea...

:) Ai dreptate Teo, nu mai spun la nimeni!
Iar lenesa... hmmm... imi e cam greu sa cred

Anonim spunea...

alimentatia fara carne sau cit mai putina e vitala pt organism ,inbatrinesti mai lent .cite vitamine in zarzavaturile si fructele din gradinile oamenilor !

Anonim spunea...

Buna ziua,

Am o singura nelamurire.... la ingrediente ati trecut 4 kg de rosii, iar in descrierea procesului de conservare nu se regasesc rosiile, din contra, spuneti ca nu se adauga apa sau suc de rosii... Care este varianta corecta?
Multumesc.

Oana spunea...

Asa este, voi corecta imediat! Rosiile se feliaza sau se rad la fel ca ardeii. Eu bag toate legumele in robot folosind dispozitivele speciale cu razatoare. Sucul care rezulta de la ele nu se arunca, ci se foloseste si el la zarzavat. Ceea ce am vrut sa subliniez era faptul ca legumele isi vor lasa suficient suc astfel incat sa nu mai fie necesar sa se adauge apa sau suc de rosii.

Anonim spunea...

Se pastreaza peste iarna nefiind fierte?
E practic o saramura, corect?

Multumesc pentru idee, o voi incerca!

Oana spunea...

Da, sunt nefierte, sunt mai mult sterilizate. Ele se patrund totusi de caldura, nu sunt crude 100%, dar nici fierte in totalitate. Se pastreaza foarte bine, am folosit borcne facute si cu 2 ani in urma. Ca sa nu mai zic ca la mine in camara e destul de cald...

Anonim spunea...

cam câte borcane ies din cantiţăţile menţionate ?

Oana spunea...

10-12 de 800 g daca nu ma insel...

Anonim spunea...

16 aspirine--->lool vb serios ?

Oana spunea...

Tinand cont ca aceasta cantitate de aspirina se imparte in mod egal la circa 50 de ciorbe de vreo 8 litri, nu mi se pare mult. Sincer.Un calcul simplu fara prescurtari da un rezultat care nu e lool

Anonim spunea...

Ai pus si dovlecel in compozitie? Stiu ca lasa multa zeama.Ai folosit?

Oana spunea...

Nu am pus in fiecare an... Am pus 2 dovlecei si am mai scazut putin din celelalte. Nu mi s-a parut ca ar fi prea zemoasa compozitia.

Anonim spunea...

NU SUNT DE ACORD CU ASPIRINA! Va dau o reteta fara aspirina si fara steriizare ....4 kg de gogosari.4 kg ardei kapia rosu,2,5 kg morcov ,1,5 kg radacina pastarnac,,,1,5 kg radacina patrunjel,1,5 kg telina radacina cu tot cu frunze,2 kg ceapa,1,5 l ulei . 5 legaturi marar ,5 leg patrunjel, 5 legaturi leustean ..2 borcane de 800 gr sare grunjoasa pentru muraturi,,verdeata puteti adauga mai multa,,dupa preferinta,Curatati toate ,spalati bine ..apoi treceti prin robot sau masina de tocat ..dupa preferinta..amestecati toate impreuna cu sarea.Amestecati f bine si lasati asa 3-4 ore. Puneti apoi in borcane .Se pastreaza f bine ,e f bun si un luctu nu puneti sare in mancare decat daca e nevoie,...sarea o are din zarzavat...Spor la treaba si cu incredere,,,,va pupic!

Anonim spunea...

Nici eu nu sunt de acord cu Aspirin ( acid acetilsalicilic) !Este totusi un medicament si nu unul natural , ci unul obtinut prin sinteza chimica, ca sa nu mai vorbim de excipientii inerti din comprimatele de Aspirin , care sunt de asemenea sintetici si modifica si gustul mancarii si ca sa nu mai vorbim de efectele adverse ale acestui medicament printre care iritatia gastrica pana la aparitia ulcerului gastric sau hemoragii gastrice.Vorbesc in cunostinta de cauza , fiindca sunt farmacist si nu am epuizat inca subiectul, ar mai fi multe de spus in legatura cu Aspirin , printre care cel mai important de stiut este ca acest medicament NU ARE EFECT ANTIMICOTIC , DECI NU IMPIEDICA APARTITIA MUCEGAIULUI LA CONSERVE, fiind confundat cu acidul salicilic , care acesta doar este cu astfel de actiune.

mariana tita spunea...

minunata reteta

Anonim spunea...

Pai pe blisterele de aspirina sccrie acid salicilic? Mint astia?? Eu am pus asa ceva la siropul de visine pe crud si tine. Si la visinele conservate cu zahar si aspirina(acid slicilic) si atat. Si am si de 3 ani tot bune...

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...