luni, 12 noiembrie 2012

Imam bayildi

Zilele trecute mi-au facut cu ochiul niste vinete. Mici, coapte, perfecte pentru Imam bayildi. De data asta nu eu am ales cum sa le gatesc, a fost decizia lor. Una inspirata as spune. Reteta e un deliciu! Cand am gatit-o prima data mi s-a parut foarte ciudat sa pun scortisoara... acum mi se pare ceva firesc. Imi aduce aminte de vara, de concediu, de soarele Turciei.
Aceste vinete umplute au la baza mai multe legende. In traducere aproximativa " imamul a lesinat"sau " imamul s-a cutremurat", legenda spune ca imamul ar fi lesinat auzind cat ulei are reteta. In alta varianta de vina ar fi fost pretul ingredientelor ( sa nu exageram, costul e chiar rezonabil). Cea mai apropiata de adevar pare a fi varianta legata de gust : imamul a fost cu adevarat impresionat de gustul preparatului. Inclin sa cred ca asa este.

Imam Bayildi - vinete umplute


Dar gata cu vorba lunga... sa trecem la treaba! Eu am folosit :
 
- 5 vinete micute ( reteta zice 4). Insist asupra vinetelor mici. Se pot folosi si cele mari; acestea se taie pe lungime si se prajesc in ulei pana se inmoaie.
- aproximativ 175 ml ulei de masline ( am folosit din cel de gatit, facut din turte de masline)
- 1 ceapa mare
- 1 ardei rosu si 1 ardei galben ( in cazul meu doi gogosari, unul copt si unul putin parguit)
- 6-7 catei de usturoi
- 4 rosii bine coapte
- 2 - 3linguri pasta de tomate
- jumatate lingurita de scortisoara (sau chiar mai mult daca va place gustul)
- 1 lingurita chimion ( NU chimen, au gust diferit! )
- 1 lingurita de zahar
- sare si piper dupa gust.


Am inceput cu vinetele : le-am taiat jumatati, le-am scobit miezul si apoi am presarat sare. E de preferat sa le faceti o mica proba in tava, ele trebuie sa stea cat mai inghesuite, sa nu se rastoarne.



Am dat drumul la cuptor la foc mic ( cam 140-150 grade) si apoi m-am apucat de restul ingredientelor : jumatate din miezul de vinete l-am tocat marunt, ceapa a devenit solzisor. Usturoiul l-am tocat marunt. ardeii se taie cuburi. La fel si rosiile.
Am pus la incins 4-5 linguri de ulei. Cand a inceput sa sfaraie am adaugat ceapa si usturoiul.
Cand ceapa devine sticloasa se adauga ardeii si vinetele. Dupa 2-3 minute se pune zaharul, scortisoara si chimionul.
Se adauga rosiile, bulionul si jumatate de pahar de apa dupa care se lasa sa fiarba circa 10-15 minute pana mai scade sosul format. Deja bucataria e plina de un miros grozav, eu nu m-am putut abtine si am tot gustat din compozitie pana sa o adaug la vinete.





Cu aceasta compozitie se umplu vinetele dupa ce se scurg in prealabil de apa formata in ele. Se aseaza in tava, se stropesc din belsug cu restul de ulei ramas si se baga la cuptor pentru circa 45 minute sau pana cand se inmoaie vinetele si legumele s-au rumenit usor.


Se serveste fie ca fel principal, fie ca meze = aperitiv. Unora le place calda. Mie imi place la nebunie rece.
Este perfecta pentru inceputul de post, mai ales ca ingredientele inca se mai gasesc prin piete la un pret cat de cat rezonabil.

Recunosc cu mana pe inima ca nu e poza buna. Din contra. Dar in mod cert e cal mai bun mod in care am mancat vreodata vinetele.

Pofta mare va doresc si sanatate pe masura!


 

4 comentarii :

Iulia spunea...

Buna,la prajit se pun cu partea alba in jos ,sau se prajesc pe toate partile?Din fotografii jumatatile par neprajite si miezul cam tare,nu se inmoaie miezul dupa prajire?Aveti o reteta si pentru vinete umplute cu carne?Multumesc!

Oana spunea...

Buna Iulia
Vinetele mele au fost mici, nu le-am prajit...pe cele mari le pun cu fata in jos intai si apoi pe partea cu coaja.
De curand am descoperit niste vinete grozave: Se cheama posetuta si sunt atat de fragede incat nu e nevoie sa le prajesc pe cele mari. In plus, sunt foarte...grase :) si e loc foarte mult pt umplutura, ceea ce e grozav pentru reteta asta.

Oana spunea...

Uite si poza cu vinetele in cauza :) sunt muuult mai dulci
https://www.google.ro/search?q=vinete+posetuta&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiTtIzD3p3WAhVHUBQKHVvcCUYQsAQICw#mhpiv=0&spf=1505153728524

Iulia spunea...

Buna,multumesc pentru raspunsul rapid,sincer nu prea imi suradea ideea prajirii,sper sa gasesc si eu "posetutele".

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...